سه شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٧ فارسي|English|اردو
 
صفحه اصلی|ايران|آلبوم تصاوير ايران|فارسي|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
آدم
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   
دکتر انور سدید شخصیتی با چندین جنبه

 منبع : روزنامه اکسپرس

 نويسنده : دکتر امجد طفیل    ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1395/03/26   ( آخرين ويرايش : 1395/03/26 )

 

جامعه ادبی ما هر روز در حال محروم شدن از شخصیات ادبی با جنبه های گوناگون است. مشاهیر بسیاری در ادبیات اردو که تا دیروز همچون ستاره می درخشیدند، اکنون در آرامگاه ابدی به سر می برند. این درست است که زندگی نویسنده با مرگ او از بین نمی رود، مگر این نیز درست است که وجود مادی نویسنده موجب رنگارنگی سناریو ادبی می شود. هر نویسنده رنگ و بوی خود را دارد و گلستان ادب با گل های متنوع معطر می شود. سال ۲۰۱۶ میلادی، سال خوشایندی برای ادبیات اردو نبود. چند تن از نویسندگان بزرگ از میان ما رخت بربستند. دکتر انور سدید از این رفتگان بود. وی تا زنده بود گل های تحقیق، تنقید و خلق آثار را آراست. نگارش های وی خوانندگان را به سوی خود متوجه می ساخت و جایی برای ابهام نمی گذاشت. سبک گفتگوی او با قاطعیت، موافقین و مخالفین را از یکدیگر جدا می ساخت. به فنون آراستن جملات آشنایی داشت و هم می دانست که چگونه طنز را به کار گیرد. تمام این امور موجب شده بود که کسی نتواند نگارش های وی را نادیده بگیرد. دکتر انور سدید (۲۰۱۶-۱۹۲۸ میلادی) شخصیتی ادبی بود که اگر چه دیر هنگام وارد عرصه نگارش شد، لکن شعر و ادب فعالیتی پاره وقت برای او نبود. بلکه خواندن و نوشتن عادت وی بود و معنای زندگی او در آن پوشیده بود. زندگی علمی پژوهشی دکتر انور سدید از سال ۱۹۶۴ آغاز می شود. وی به لحاظ شغل مهندس بود و سراسر زندگی خود را در اداره آبیاری گذراند. وی در سال ۱۹۸۸ میلادی بازنشته شد و پس از آن ۲۸ سال از زندگی خود را در نگارش و گردآوری گذراند. به نظر من وی در این زندگی فانی، دو مرتبه سرشار زندگی کرد و در عصر ما افراد کمی این گونه وجود داشته اند. دکتر انور سدید شخصیتی چند جانبه داشت. وی در زمینه پژوهش، انتقاد، خلق آثار، نگارش، ترجمه، روزنامه نگاری و حوزه های گوناگون قلم راند و در بیشتر میدان ها کامیاب بود. اکثر یک پهلو از زندگی نویسنده بیشتر به چشم می خورد و جنبه های دیگر نهفته می ماند. یکی از مصادیق آن دکتر انور سدید است. جنبه منتقدانه وی بر جوانب دیگر او غلبه داشت. اکنون که وی در جایگاه نقاد نیست می توان امیدوار بود که نگارش های وی از نو خوانده شود و جایگاه ادبی وی به صورت بهتر تعیین گردد. اگر به فعالیت های دکتر انور سدید نگاهی داشته باشیم، درمی یابیم که موضوعات وی بسیار گسترده است. وی نزدیک به ۸۰ نگارش دارد و آثار بسیاری هم در مجلات اردو بدون ویرایش وجود دارد. او کتب و مجلات بسیاری را در هر ماه دریافت می کرد و به مطالعه آنها می پرداخت و در روزنامه ها و مجلات گوناگون به تشریح آن می پرداخت. و بدین طریق هر سال به تفسیر و توضیح بیش از دویست کتاب و مجله می پرداخت. در چنین شرایطی که نویسنده در مورد موضوعات بسیار می نویسد گستردگی وجود خواهد داشت ولی از عمق کار کاسته خواهد شد. به نظر من در خصوص دکتر انور سدید نیز این گونه است. زیرا اگر به صورت مداوم به نگارش پرداخته شود، از تفکر و بررسی جوانب مختلف موضوع کاسته می شود. یکی از جوانب مهم زندگی ادبی دکتر انور سدید که موجب ساخت و هم تخریب وی شد، گروه بندی او بود. او متعلق به روستایی در نواحی شهر سرگودا در ایالت پنجاب بود. اجداد وی از کشمیر به پنجاب مهاجرت کرده بودند. پس از گذشت چندین نسل فرهنگ روستایی پنجاب کاملا در وجود وی آمیخته شده بود. در فرهنگ پنجاب حدود میان دوست و دشمن کاملا آشکار است. دکتر انور سدید تا پایان زندگی این رسم را پاس داشت. او هیچ گاه از ستایش دوستان و نکوهش دشمنان دست بر نمی داشت. گروه بندی در نیم قرن اخیر میان آقای احمد ندیم قاسمی و دکتر وزیر آغا در ادبیات اردو شکل نگران کننده ای به خود گرفت. در این گروه بندی دکتر انور سدید از دکتر وزیر آغا حمایت می کرد و تا آخرین لحظه با او همراهی کرد. همان طور که در بالا اشاره کردم در این مورد وی هم سود برد و هم زیان دید. من هر وقت به فعالیت هایی که او در عرصه ادبیات اردو انجام داد، می نگرم فعالیت های عمده وی را عبارت از سه کتاب او با عنوان های "نهضت ها در ادبیات اردو"، "تاریخ کوتاه ادبیات اردو" و "تاریخ مجلات اردو در پاکستان" می یابم. عمده ترین این کتاب ها "نهضت ها در ادبیات اردو" است که وی دکترای خود را بر پایه این کتاب اخذ کرده است. در این کتاب وی تلاش کرده است که ادبیات اردو را در پرتو نهضت های مختلف فکری مورد بررسی قرار دهد. در این کتاب او از ادبیات کلاسیک اردو آغاز کرده و تا نیمه دوم قرن بیستم ادامه می دهد. این کتاب وی تا مدت های طولانی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. کتاب دوم وی با عنوان "تاریخ کوتاه ادبیات اردو" نتیجه رقابتش است. این کتاب در جواب کتاب "تاریخ ادبیات اردو" اثر دکتر سلیم اختر است. از دیدگاه من این کتاب هدف خود را بدست نیاورد و از آن استقبال نگردید آن گونه که کتاب دکتر سلیم اختر مورد استقبال عموم قرار گرفت. اگر هر دو کتاب با دقت خوانده شود، یک اصل به نظر می رسد، به این معنا که از اصول تاریخ نویسی دور گشته و تحت تاثیر گروه بندی قرار گرفته است. از این لحاظ کتاب سوم او با عنوان "تاریخ مجلات اردو در پاکستان" برای روزنامه نگاران و دانشجویان به صورت یکسان سودمند است. دوام و پشتکار در شخصیت دکتر انور سدید او را به سمت پژوهش کشاند. سه کتاب وی با عنوان های "پیشکش روستا در ادبیات داستانی اردو"، "انشاء در ادبیات اردو" و "سفرنامه در ادبیات اردو" نیز مشهور است. اولین اثر پژوهشی وی "پیشکش روستا در ادبیات داستانی اردو" است که در آن داستان های اردو در قالب موضوعات مورد بررسی قرار گرفته است.  برخی از دیدگاه های وی در این کتاب به سوی افراط پیش رفته است و نقادان می توانند وی را متهم به جانبداری کنند، با این وجود این کتاب در قبال موضوع خود اثر خوبی است. کتاب دیگر او "انشاء در ادبیات اردو" علاوه بر تکمیل برخی از نیازهای احساسی و روانی بهترین کتاب اردو در این موضوع است. ما می دانیم که دکتر انور سدید در هر دو زمینه خلق آثار و نقد فعال بوده است و شخصیت پسندیده او در ادبیات اردو دکتر وزیر آغا بوده است. کتاب "انشاء در ادبیات اردو" در تایید این موضع و حصول هدف موفق به نظر می رسد. کتاب دیگر وی "سفرنامه در ادبیات اردو" نیز در خور توجه است.

دکتر انور سدید کتاب هایی را درباره شعرای کلاسیک همچون "قلمرو میر انیس" و "جهان غالب چیز دیگری است" نگاشته است. با مطالعه این کتاب ها می توان حدس زد که ادبیات و شعر کلاسیک حوزه فعالیت او نیست و به نظر نمی رسد این کتاب ها چیزی به موضوعات خود اضافه کرده باشد.

اقبال شناسی نیز یکی از موضوعات مورد علاقه وی بوده است. کتاب "نقوش کلاسیکی اقبال" در این زمینه قابل ذکر است. به اضافه آن وی دو کتاب دیگر با عنوان های "اقبال شناسی و دنیای ادبیات" و "اقبال شناسی و اوراق" را تدوین کرده است. در این کتاب های وی با کوشش بسیار نگارش های انتشار یافته درباره اقبال لاهوری را گردآوری کرده است.

زندگی ادبی خلاق دکتر انور سدید همیشه مورد بحث قرار گرفته است. علت اصلی آن حجم کارهای پژوهشی و انتقادی او است زیرا که کارهای خلاقانه وی بسیار کم است. ولی نباید این را از یاد برد که وی هم در نظم و هم در نثر کارهای خلاقانه داشته است. در نثر اردو وی داستان، کلیات و سفرنامه به تحریر درآورده است و در زمینه شعر نیز غزل، نظم، قطعه و نعت سروده است. علاوه بر آن وی مهارت خود را در ترجمه و ستون نگاری نیز نشان داده است. و این گونه وی دار فانی را وداع گفت. وی آثار یادگار بسیاری از خود برجا گذاشت. من امیدوارم که تمجید از وی ادامه پیدا کند. 

 

 

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
امام رضا

The Islamic Schools

سايت امام خميني(رہ)

حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي رهبر معظم انقلاب اسلامي

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

دكتر حسن روحانی رييس جمهور

کتابخانه دیحیتال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

آغاز صد و شصت و هفتمین دوره آموزش زبان فارسی

بنیاد سعدی  (آموزش زبان فارسی درجهان) Saadi Foundation

سازمان ايران گردي وجهان گردي ايران

سايت شهيد مطهري

ايرانيان خارج از کشور

IRIB

IRNA

دانشگاه کراچي

Hamdard University Karachi

اخبار بزبان اردو

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

کانال هاي تلويزيوني پاکستان

Dictionary

دانشگاہ المصطفی

kanoon
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 712
Visitorsofday : 34
Visitorsofpage : 741100
Onlinevisitors : 1
PageLoad : 1.5157

صفحه اصلی|ايران|فارسي|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت