پنج شنبه ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٧ فارسي|English|اردو
 
صفحه اصلی|ايران|آلبوم تصاوير ايران|فارسي|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
شوش - معبد چغازنبيل
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   
چین خواهان مدیریت کریدور اقتصادی چین-پاکستان توسط ارتش پاکستان است

 منبع : روزنامه جنگ، ۲۵ ماه ژوئیه، ۲۰۱۶ میلادی

 نويسنده : فرحان بخاری    ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1395/06/24   ( آخرين ويرايش : 1395/06/24 )

 

چین نگران پیشرفت کند در پروژه گسترده زیرساخت های کریدور اقتصادی چین-پاکستان است. پکن می خواهد که مدیریت اجرایی این پروژه گسترده در جنوب آسیا با سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری به عهده ارتش پاکستان باشد. هدف از این پروژه افزایش نفوذ چین در امتداد جاده ابریشم و صادرات تولیدات صنعتی مازاد چین است. سال گذشته رئیس جمهور چین در سفر به پاکستان بنیان پروژه های گوناگون جاده ها، راه آهن، نفت و گاز و برق را در راستای کریدور اقتصادی چین-پاکستان به ارزش ۴۶ میلیارد دلار نهاد، که از آن به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در پاکستان یاد می شود. مقام سابق وزارت خارجه چین آقای ویکتور گائو می گوید روند پیشرفت پروژه به بن بست رسیده است. وی گفت طرفین در حال بررسی پیشنهادها با هدف اجرای آن هستند. برخی از کارشناسان وزارتخانه های پاکستان را مسئول این امر می دانند. آقای ویکتور گائو گفت در داخل پاکستان صحبت از این است که این پروژه به عهده چه کسی باشد دولت یا ارتش. به این دلیل تمام امور به تعویق افتاده است.

ارتش پاکستان از چندین دهه در پروژه های زیر ساخت تجربه داشته و از مهندسان عمران، مکانیک و صنعت برق خود بهره می برد. ناظران می گویند برای مدیریت کریدور اقتصادی ارتش پاکستان بهترین گزینش است. لیکن برخی از سیاست مداران هشدار داده اند که مشارکت ارتش موجب دخالت بیشتر ارتش در امور دولت خواهد شد و بدین وسیله ارتش اختیارات بیشتری در سیاست گذاری های اساسی بدست خواهد آورد. عبور این کریدور از مسیرهای های شورش زده یکی از عواملی بود که در نتیجه آن فرماندهان نظامی نیرویی متشکل از پانزده هزار سرباز را با هدف محافظت از کارکنان چینی از پیش در این مناطق مستقر نمایند. جاده جدید ابریشم بخش غربی چین بویژه استان سینکیانگ چین که بیشتر جمعیت آن مسلمان هستند را به بندر گوادر متصل می کند. در نتیجه احداث این جاده فاصله چین تا خاورمیانه بسیار کاهش خواهد یافت. با این وجود نگرانی دیگر نادیده گرفتن مناطق محروم پاکستان است. در این پروژه مراکز مالی و صنعتی پاکستان بویژه ایالت نخست وزیر پاکستان یعنی ایالت پنجاب بیشترین بهره را برده اند.

یکی از مقامات دولتی پاکستان گفت سیاست مداران پاکستانی اختلافاتی در مورد مسیرهای کریدور اقتصادی دارند که موجب تشویش مقامات پکن شده است. در پاکستان محیط سیاسی پر اضطراب است در حالی که چینی ها به اختلافات عادت ندارند بویژه زمانی که صحبت از این پروژه مهم باشد.

برخی دیگر معتقدند که این کریدور یک پروژه بلند مدت است. یک افسر بلند پایه وزارت خارجه پاکستان گفت تکمیل پروژه هایی نظیر این سال ها زمان می برد و نمی تواند در مدت زمان یک دولت به پایان برسد. در حالی که چین می خواهد این پروژه ها مطابق برنامه به پایان برسد. چین می خواهد مسیری امن تا اقیانوس هند ایجاد شود و از وابستگی چین به تنگه مالاکا کاسته شود.

تحلیل گر امور ملی و امنیتی و دیپلمات سابق آقای ظفر هلالی گفت چین نقش ارتش پاکستان را در امور کشور پاکستان اساسی می داند و به همین دلیل مشارکت ارتش پاکستان در این پروژه را تضمینی در موفقیت این پروژه می داند.

 

 

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
امام رضا

The Islamic Schools

سايت امام خميني(رہ)

حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي رهبر معظم انقلاب اسلامي

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

دكتر حسن روحانی رييس جمهور

کتابخانه دیحیتال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

آغاز صد و شصت و هفتمین دوره آموزش زبان فارسی

بنیاد سعدی  (آموزش زبان فارسی درجهان) Saadi Foundation

سازمان ايران گردي وجهان گردي ايران

سايت شهيد مطهري

ايرانيان خارج از کشور

IRIB

IRNA

دانشگاه کراچي

Hamdard University Karachi

اخبار بزبان اردو

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

کانال هاي تلويزيوني پاکستان

Dictionary

دانشگاہ المصطفی

kanoon
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 532
بازدید امروز : 364
بازدید این صفحه : 717121
بازدیدکنندگان آنلاين : 5
زمان بازدید : 1.4844

صفحه اصلی|ايران|فارسي|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت